Wandelende inwoners in de Collegestraat, heringericht in de winkelwandellus

Te voet

De visie rond mobiliteit is gevormd rond het STOP-principe: eerst stappen – dan trappen – dan openbaar vervoer – dan personenwagens. Als stad gaan we voluit voor een aangename wandelervaring, niet enkel recreatief maar ook als dagdagelijkse manier van verplaatsen. Gebruik een van de rand- of pleinparkings in de stad en tal van zaken zijn bereikbaar op wandelafstand.

In de stadskern zijn een aantal voetgangerszones: de Stationsstraat, het eerste gedeelte van de Nieuwstraat, het Sint-Nicolaasplein, de Apostelstraat en de Houtbriel (kant terraszone). Deze straten zijn ‘gereserveerd’ voor voetgangers. Fietsers zijn er toegelaten, maar te gast. Gemotoriseerd verkeer is er verboden tenzij tijdens de laad- en losmomenten of indien u een doorrijvergunning heeft.

Wat zijn de regels in een voetgangerszone?

  • Voetgangers mogen de volledige breedte van de openbare weg innemen.
  • Bestuurders die de zone mogen betreden (bv. voor leveringen), moeten stapvoets rijden.
    • Stationsstraat: laden en lossen kan voor 11u30 of na 18u30
    • Nieuwstraat: laden en lossen kan tussen 09u00 en 11u00
  • Fietsers moeten bij grote drukte in de zone afstappen en met de fiets aan de hand gaan.
  • Spelen op de openbare weg is toegelaten.
  • Parkeren is verboden.
Is generated

Doorrijvergunning

De toegang tot voetgangerszones, autoluwe zones en verkeersfilters wordt in Sint-Niklaas geregeld via camera’s met nummerplaatherkenning. Wie met de auto deze zones wil binnenrijden, heeft een doorrijvergunning nodig. Die vergunning is aan voorwaarden gebonden: je moet bijvoorbeeld in het gebied wonen of er een garage hebben.

Vraag een doorrijvergunning aan.

Is generated
Wandelaars in de voetgangerszone Stationsstraat

Met het project winkelwandellus maakt de stad een aantal straten tussen de Grote Markt en het Stationsplein groener, lichter, fraaier en vooral ook verkeersveiliger. Het prachtige resultaat wordt fel gesmaakt door bewoners en bezoekers, en krijgt ook erkenning op hoger niveau, onder andere met de Prijs Publieke Ruimte 2023.

De winkelwandellus loopt door het hart van scholenstad Sint-Niklaas. Dagelijks fietsen en wandelen er duizenden scholieren door de centrumstraten. Daarom is de aanleg van de winkelwandellus ook gericht op de verbetering van de verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid in deze straten. Via ontharding en vergroening in de straten van de winkelwandellus dragen we bij tot de klimaatbestendigheid van de binnenstad. Mooie gevels en locaties worden in het ontwerp uitgelicht.

Is generated
Eerste schooldag in de winkelwandellus
Richard Van Bristomstraat heraangelegd in de winkelwandellus

De straten worden ingericht volgens vaste principes in een herkenbare stijl. Het gaat daarbij over de gebruikte materialen, zoals kleiklinkers en arduinen boordstenen en goten, maar ook ondere andere over de beplanting, het meubilair, de kleuren en vormen, de wegprofielen, de verlichting, de inrichting voor blinden en slechtzienden. Zo creëren we een samenhangend straatbeeld en een consequent geheel. Je vindt die principes terug in het Masterplan Publieke Ruimte.

De heraanleg verloopt gefaseerd: de Richard Van Britsomstraat, Casinostraat, Collegestraat (deel vanaf Grote Markt tot aan de schouwburg), Schouwburgplein en Paul Snoeckstraat zijn al afgewerkt. Het zijn nu stuk voor stuk mooie straten, met veel meer ruimte voor voetgangers, de inrichting van een schoolstraat en fietsstraten, en de aanplanting van gevarieerd groen en gevelgroen. De volgende fase, waarbij de Prins Albertstraat zal vernieuwd worden, start in september 2023. Het Regentieplein, de Zamanstraat en de Dr. Verdurmenstraat worden in de loop van de volgende jaren aangepakt.

De combinatie van al deze factoren maakt van de winkelwandellus een aangename zone om te flaneren door de binnenstad, met een hoge verblijfswaarde. Tenslotte maakt de winkelwandellus ook deel uit van een breder geheel: de globale stadskernvernieuwing, met onder andere de heraanleg van de Grote Markt als blikvanger.

Meer info over het project winkelwandellus.

Meer weten over de Prijs Publieke Ruimte 2023.

Is generated

Toegankelijke voetpaden – Red de Stoep

Of je nu stapt, fietst, het openbaar vervoer neemt of met de auto rijdt, vroeg of laat gebruik je het voetpad om je bestemming te bereiken. Voldoende ruimte op het voetpad is noodzakelijk voor vlotte verplaatsingen in de stad: met een rolstoel of blindengeleidehond, maar even goed met een kinderwagen, boodschappentassen of fiets aan de hand.

Daarom zet de stad in op veilige en toegankelijke voetpaden voor alle inwoners, onder de campagnenaam ‘Red de Stoep’. Daarvoor gaat de stad zelf aan de slag, en we vragen ook aandacht van onze inwoners. Een toegankelijk voetpad vraagt een engagement van ons allemaal. Een klein gebaar, voor een grote glimlach.

Wat doet de stad?

We werken aan toegankelijke, gezonde en veilige voetpaden.

  • Bij heraanleg van straten. Als we straten in de stad opnieuw aanleggen, voorzien we waar mogelijk steeds een voldoende breed voetpad. In de Landbouwersstraat bijvoorbeeld testen we vanaf begin december 2023 éénrichtingsverkeer met een proefopstelling. Bij een positieve evaluatie, kunnen we bij een definitieve heraanleg van de straat de rijbaan minder breed maken, en dus plaats houden voor parkeren én bredere voet- en fietspaden voorzien. Ook in de Prins Albertstraat, waar we momenteel de winkelwandellus aanleggen, zijn er comfortabele voetpaden getekend in het ontwerp, net als in de andere straten in de winkelwandellus.
  • Door obstakels op het voetpad weg te werken.
  • Door alternatieven te voorzien om bijvoorbeeld fietsen te stallen.
Is generated
Campagnebeeld Red de Stoep foto vrouw met 2 jonge kinderen in een buggy op stap in de winkelwandellus
Wat kunnen inwoners doen?
  • Hou minstens 1 meter vrij op het voetpad indien mogelijk. Ideaal is 1,5 meter.
  • Meld obstakels op het voetpad aan de stad. Zo kunnen de juiste diensten er sneller mee aan de slag.
    • Je kan een melding maken over bijvoorbeeld zwerfvuil, losliggende tegels in het voetpad, overhangende takken, fietsenstallingen …
    • Iets melden doe je via de website www.sint-niklaas.be/melding, de klantendienst in het stadhuis of telefonisch via 03 778 30 00.
  • Plaats je fiets of step in een fietsenstalling waar mogelijk.
    • In de zone van het Stationsplein, Stationsstraat, Grote Markt, Parklaan tot aan het Waasland Shopping Center vragen we om fietsen en steps enkel nog in de stallingen te plaatsen.
  • Bied je afval niet in het midden van het voetpad aan.
    • Zet je container, zak of papierdoos tegen de gevel (of aan de rijweg). De afvalophaler moet de containers ook juist terugplaatsen. Gebeurt dit niet, mag je gerust een foto met de locatie sturen naar info@miwa.be.
    • Zet je container binnen na afvalophaling.
    • Bied geen gratis spullen aan op het voetpad. Laat grof vuil ophalen door MIWA en breng herbruikbare zaken naar kringwinkel Den Azalee of laat het ophalen.
  • Parkeer je wagen niet op het voetpad.
    • Ook voor laden en lossen moet je op de rijweg staan en niet halverwege het voetpad of fietspad.
  • Hou het voetpad voor je woning sneeuwvrij. Dat is de plicht van elke burger. Je doet dat best met een sneeuwschop of met strooizout. Let er op dat je de afvoer in de straatgoot niet blokkeert met ijs en sneeuw. Schep de geruimde sneeuw ook niet op de rijweg. Beter is het om de sneeuw zo dicht mogelijk bij je woning te vegen of op de rand van het voetpad. Daar kan de sneeuw rustig wegsmelten.
Is generated
campagnebeeld Red de Stoep: 2 oudere personen op stap in een straat in Sint-Niklaas

Trage wegen zijn paden bedoeld voor langzaam verkeer, zoals voetgangers en fietsers. Ze zijn dan ook ideaal om je veilig en rustig te verplaatsen. Het zijn onder andere oude kerkwegels, veldwegen, en jaagpaden. Niet alle trage wegen zijn verhard en daardoor soms moeilijk toegankelijk voor rolwagens en buggy's. Trage wegen bevinden zich vooral in het groen. Ter plaatse herken je ze aan de  tragewegennaambordjes.

Een overzicht van trage wegen in Sint-Niklaas en in de deelgemeenten vind je op het tragewegenplan. Er is zowel een versie met de huidige situatie als met de gewenste situatie. 

Naar het tragewegenplan.

Is generated
Twee wandelaars op een trage weg tussen de bomen
Een loper op een trage weg

Zo weinig mogelijk ongevallen op kruispunten: daar gaan we voor. Op een aantal drukke kruispunten in de stad, zoals het kruispunt aan het Onze-Lieve-Vrouwplein en het kruispunt Spoorweglaan (R42)/Plezantstraat, werd een conflictvrije verkeerslichtenregeling ingevoerd. Met de regeling van ‘vierkant groen’ is er geen conflict meer tussen zachte weggebruikers en gemotoriseerd verkeer: alle fietsers en voetgangers krijgen tegelijkertijd groen en alle andere weggebruikers wachten voor een rood licht.

Lees hier meer over het project.

Is generated
bestuur cultuur documenten fiets geld gezondheidszorg leren mobiliteit natuur opvang veiligheid waarschuwing werken werkenopafspraak wonen