Europark-Zuid
Stad Sint-Niklaas en Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) onderzoeken hoe het regionaal bedrijventerrein Europark-Zuid op de beste manier kan aantakken op de Oostelijke Tangent in Sint-Niklaas.
Hiervoor stellen ze vier mogelijke alternatieven voor die ze aan een grondig milieuonderzoek (project-MER) onderwerpen. Dit onderzoek vormt een onderdeel van de omgevingsvergunning die later aangevraagd wordt.
Begindatum
24 april 2023
Start: aanmelding en verzoek tot scoping bij Team Omgevingseffecten
1 april 2023
Einde publieke raadpleging
23 mei 2023
Besluit aanmelding & scoping door Team Omgevingseffecten (Onderstaande datum is louter indicatief.)
1 september 2023
Opmaak project-MER (Onderstaande datum is louter indicatief.)
31 oktober 2023
Indiening eerste versie ontwerp-project-MER (Onderstaande datum is louter indicatief.)
1 december 2023
Beslissing voorlopige goedkeuring ontwerp-MER door Team Omgevingseffecten (Onderstaande datum is louter indicatief.)
15 februari 2024
Afwegen van de alternatieven (Onderstaande datum is louter indicatief.)
30 april 2024
Einddatum
31 mei 2024
Start: aanmelding en verzoek tot scoping bij Team Omgevingseffecten
Start publieke raadpleging
Inloopmarkt
Einde publieke raadpleging
Besluit aanmelding & scoping door Team Omgevingseffecten (Onderstaande datum is louter indicatief.)
Opmaak project-MER (Onderstaande datum is louter indicatief.)
Indiening eerste versie ontwerp-project-MER (Onderstaande datum is louter indicatief.)
Beslissing voorlopige goedkeuring ontwerp-MER door Team Omgevingseffecten (Onderstaande datum is louter indicatief.)
Afwegen van de alternatieven (Onderstaande datum is louter indicatief.)
Klik hierboven op de streepjes op de tijdlijn voor meer details per stap in dit project.
Project in het kort
Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) werkt aan een nieuwe verbindingsweg tussen het knooppunt van de R42 met de N70 en de E17, de zogenaamde Oostelijke Tangent in Sint-Niklaas. Deze nieuwe weg maakt verschillende bedrijvenzones vlotter en beter bereikbaar. Dit is onder meer het geval voor het regionaal bedrijventerrein Europark-Zuid.
Om de weg te kunnen aanleggen, werd een Gewestelijke Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) opgemaakt. De Raad van State vernietigde dit GRUP in 2019 gedeeltelijk, meer bepaald voor de ontsluiting van Europark-Zuid.
Na nieuw onderzoek worden nu vier mogelijke alternatieven voor de aantakking van Europark-Zuid op de Oostelijke Tangent voorgesteld.
Projectdoelstellingen
De alternatieven voor de ontsluiting van Europark-Zuid moeten aan een volgende projectdoelstellingen voldoen:
- Garanderen van een vlotte en veilige doorstroming van de Oostelijke Tangent;
- Garanderen van het goed functioneren van het bedrijventerrein;
- Tot een minimum beperken van de mogelijke hinder voor de residentiële bewoning;
- Verbeteren van de veiligheid voor zowel gemotoriseerd verkeer als zwakke weggebruikers;
- Minimaal aanpassen van de interne structuur van het bedrijventerrein (zo weinig mogelijk onteigeningen en aanpassingen).
- Streven naar een landschappelijk te verantwoorden aansluiting;
- Afstemming op de diverse verkeerstechnische eisen;
- Voldoen aan het plan-MER en het GRUP.
Alternatieven
In de afgelopen jaren werden tientallen alternatieven onderzocht voor de ontsluiting van Europark-Zuid op de Oostelijke Tangent. Enkel de T-aansluiting ter hoogte van de Damstraat was verkeerskundig aanvaardbaar. We noemen dit het basisalternatief. Voor dit alternatief werden drie varianten uitgewerkt.
Aanvullend op het basisalternatief wordt een locatiealternatief onderzocht. De ontsluiting van Europark-Zuid gebeurt door een aantakking in dubbele richting op de Mercatorknoop met een uitrit van het bedrijventerrein richting E17 (een rechts uit tussen Puylaert en MBG).
Milieueffectenrapport (project-MER)
Stad Sint-Niklaas en AWV onderwerpen deze vier alternatieven aan een grondig milieueffectenonderzoek voor ze een definitieve keuze maken.
De studiebureaus Arcadis Belgium en SBE onderzoeken in opdracht van de Stad Sint-Niklaas en het Agentschap Wegen en Verkeer wat de mogelijke milieugevolgen zijn van de ontsluiting van het regionaal bedrijventerrein Europark-Zuid op de Oostelijke Tangent in Sint-Niklaas. Dit gebeurt in een project-MER.
Een project-MER start met een aanmelding bij het Team Omgevingseffecten van de Vlaamse Overheid. Op die manier maakt de stad kenbaar dat ze een project-MER willen uitvoeren.
De aanmelding geeft richting aan en omschrijft hoe het onderzoek zal gebeuren:
- De mogelijke alternatieven voor de ontsluiting van Europark-Zuid (alternatievenonderzoek).
- De milieueffecten die onderzocht zullen worden en de manier waarop dit zal gebeuren (milieueffectenonderzoek).
In het project-MER onderzoeken ze de meest optimale uitvoering van het project voor mens en milieu. Het rapport maakt deel uit van de omgevingsvergunningsaanvraag dat later aan een openbaar onderzoek wordt onderworpen.
Een goedgekeurd project-MER is dus een voorwaarde om een omgevingsvergunning voor de ontsluiting van Europark-Zuid te kunnen verkrijgen.
Blijf op de hoogte
Wil je nieuws over Europark-Zuid voortaan rechtstreeks in je mailbox ontvangen? Abonneer je dan zeker via onderstaand formulier op onze nieuwsbrief.