Verhuizen naar het buitenland

Als je verhuist naar het buitenland, dan geef je dit aan bij team burgerzaken in het stadhuis of in een deelgemeentehuis. Je moet jouw vertrek melden als je de stad Sint-Niklaas verlaat.

Vertrek aangeven

Je geeft je vertrek aan kort voor je verhuis of ten laatste de dag voor je vertrek. Eens je bent 'afgeschreven' naar het buitenland, kan je enkel officiële documenten verkrijgen via de consulaten of ambassades.

Je meldt ook je nieuwe adres in het buitenland.

Je krijgt dan van ons het attest ‘afschrijving naar het buitenland’ (model 8) mee. Dit attest heb je nodig om je aan te melden in de ambassade of het consulaat van België in het land waar je gaat wonen.

Wanneer alle leden van het gezin verhuizen, volstaat het dat één meerderjarig gezinslid de verhuis aangeeft. Als een minderjarige naar het buitenland verhuist, moet iemand met ouderlijk gezag mee komen voor de aangifte.

Controle door wijkagent

De wijkagent zal nog een verblijfplaatscontrole doen om vast te stellen dat je effectief naar het buitenland bent vertrokken.

Terugkeren uit het buitenland

Als je terugkeert uit het buitenland, dan moet je dat aangeven bij de dienst burgerzaken van de gemeente waar je dan verblijft.

  • Je identiteitskaart en je PIN-code
  • Je nieuwe adres in het buitenland

Een verhuis naar het buitenland aangeven is gratis.

Burgerzaken

Grote Markt
1
9100
Sint-Niklaas
bestuur cultuur documenten fiets geld gezondheidszorg leren mobiliteit natuur opvang veiligheid waarschuwing werken werkenopafspraak wonen