Na winkelwandellus nu ook erkenning voor 'Straat van de toekomst'.

Na winkelwandellus nu ook erkenning voor 'Straat van de toekomst': "Bijzondere voorbeeldprojecten"

Na de prestigieuze erkenning voor de winkelwandellus met de Prijs Publieke Ruimte vorig jaar krijgt de stad Sint-Niklaas opnieuw een bijzondere waardering voor een project in de publieke ruimte. Deze keer krijgt de ‘Straat van de toekomst' een eervolle vermelding bij de Prijs Publieke Ruimte 2024. En ook bij de uitreiking van de Vlaamse Verkeersveiligheidsprijs 2024 van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) staat de innovatieve en duurzame inrichting van de Kardinaal Cardijnlaan en de winkelwandellus in de kijker.
Social media sharing

Bij de vakjury van de Prijs Publieke Ruimte blijft Sint-Niklaas scoren. Tijdens de 17de uitreiking van de Prijs Publieke Ruimte, op 24 april in de Elisabethzaal in Antwerpen, mag de stad Sint-Niklaas opnieuw het podium op, deze keer voor de 'Straat van de toekomst'. Vorig jaar nog bekroonde de vakjury de Sint-Niklase winkelwandellus met de prestigieuze hoofdprijs.

Elk jaar zet het Infopunt Publieke Ruimte, het Vlaamse kenniscentrum voor openbare ruimte, de beste realisaties in de openbare ruimte in de kijker met deze Prijs Publieke Ruimte. Er zijn zes genomineerden. Voor het eerst krijgen ook tien andere projecten een eervolle vermelding. Daar zit Sint-Niklaas dit jaar bij, met het project 'Straat van de toekomst'. "Hoewel ze niet genomineerd zijn voor de hoofdprijs verdienen deze tien bijzondere projecten toch een grote erkenning, voor hun bijdrage aan de verbetering van de openbare ruimte", klinkt het bij het Infopunt Publieke Ruimte.

Is generated
De 'Straat van de toekomst'.

Straat van de toekomst: piloot- én voorbeeldproject
Met de 'Straat van de toekomst' ging de stad Sint-Niklaas in de Kardinaal Cardijnlaan de uitdaging aan om van een straat met een overdaad aan verharding en doorgaand verkeer een nieuwe straat te maken, op maat van de zachte weggebruiker, met ruimte voor vergroening, waterbeheer, lokaal verkeer en ontmoeting. Op vele vlakken is dit een pilootproject, waarvoor de stad ook op Vlaamse subsidies kon rekenen. Het ontwerp is uitgetekend door Maarch in samenwerking met Atelier Ruimtelijk Advies en Createlli.

“Vooruitstrevend”
De Sint-Niklase 'Straat van de toekomst' krijgt erkenning bij de Prijs Publieke Ruimte, door iedereen die op Vlaams niveau betrokken is bij beleid, planning, ontwerp, inrichting en beheer van publieke ruimten. Het is een voorbeeldproject, vindt de vakjury. "Het project viel net buiten een nominatie, maar de jury was unaniem onder de indruk van de transformatie van de Kardinaal Cardijnlaan tot een vooruitstrevende 'Straat van de toekomst'. Alle geselecteerde projecten onthullen een duidelijke trend: steden en gemeenten streven actief naar groenere, klimaatbestendige en inclusieve publieke ruimten. Deze evolutie omvat ook de verschuiving van autogerichte naar duurzame en groene omgevingen", aldus juryvoorzitter Tom Dhollander.

Vlaamse Verkeersveiligheidsprijs 2024
Niet alleen het Infopunt Publieke Ruimte, maar ook de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) erkent de meerwaarde van de 'Straat van de toekomst' en de winkelwandellus. Dat doet het via de uitreiking van de Vlaamse Verkeersveiligheidsprijs 2024 aan Fietsberaad Vlaanderen, een kenniscentrum voor fietsbeleid. Dat kenniscentrum doet aanbevelingen aan gemeente- en stadsbesturen om in te zetten op veiliger gemengd verkeer. Fietsberaad zette zijn kandidatuur met het project 'Fix the mix!' kracht bij door een filmpje in te sturen van de verkeerskeuzes in de 'Straat van de toekomst' en winkelwandellus in Sint-Niklaas. Daarmee won Fietsberaad overtuigend de Vlaamse Verkeersveiligheidsprijs 2024.

Wout Baert, coördinator bij Fietsberaad Vlaanderen: "Sint-Niklaas is een prachtig voorbeeld van hoe steden met ons 'Fix the mix!'-kader aan de slag kunnen gaan. Stap voor stap is er verandering, met een groeiend aantal fietsers en meer ruimte voor voetgangers."

Het idee van gemengd verkeer, met een visie op gedeelde ruimtes, is niet nieuw. Nederlandse verkeersdeskundigen reageerden hiermee eerst op de doorgeschoten drang naar veiligheid, met een obesitas aan verkeerssignalisatie als gevolg. Fietsberaad Vlaanderen ontwikkelde een afwegingskader, met minder gemotoriseerd verkeer en een lagere snelheid als absolute voorwaarden om in bepaalde straten voor gemengd verkeer te kiezen. De Kardinaal Cardijnlaan in Sint-Niklaas ligt in een buurt met bestemmingsverkeer, in een zone 30, waar die keuze is gemaakt. En dat wordt door Vlaamse verkeersdeskundigen nu ook gezien als voorbeeldproject.

“Duidelijk doel”
Schepen voor Mobiliteit Carl Hanssens en schepen voor Duurzaamheid Wout De Meester: "Met de winkelwandellus en de 'Straat van de toekomst' gaan we resoluut voor kwaliteit in de publieke ruimte én voor veilige en aangename straten, op maat van de actieve weggebruiker. In de Kardinaal Cardijnlaan kiezen we voor gemengd verkeer, maar wel in moeilijkere omstandigheden. Daarom sturen we continu bij. We zien op dit moment nog te veel verkeer in omliggende straten. Daardoor is het nog zoeken naar het juiste evenwicht, maar een duidelijk doel hebben we wel voor ogen. We zien deze dubbele erkenning dan ook als een heel fijne aanmoediging voor dit waardevolle project."

Is generated
De 'Straat van de toekomst'.
De 'Straat van de toekomst'.
bestuur cultuur documenten fiets geld gezondheidszorg leren mobiliteit natuur opvang veiligheid waarschuwing werken werkenopafspraak wonen